Friday, July 9, 2010

BN - PR : Kerajaan - Pembangkang

Secara umumnya, rakyat Malaysia samaada tidak tahu atau sememangnya tak mahu ambil tau tentang perbezaan antara parti dan kerajaan. Istilah kerajaan dan pembangkang telah digunakan secara tidak tepat oleh kebanyakan media menyebabkan pengkisahan tentang parti politik, kerajaan dan konsep demokrasi kita kedengaran begitu melucukan.

Kita sudah terbiasa dengan menganggap BN adalah kerajaan dan parti diluar BN adalah pembangkang. Walaubagaimanapun janganlah sampai kita kedengaran begitu teruk dan kurang berilmu dengan menggunakan istilah "Kerajaan Pakatan Pembangkang". Tiada siapa pun boleh menjadi kerajaan dan pembangkang pada masa yang sama. Ya, BN pada ketika ini merupakan kerajaan persekutuan dan pembangkang adalah selain dari BN samaada Pas, DAP, PKR, ataupun bebas tetapi jangan pula kita lupa BN juga merupakan pembangkang di Kelantan, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang.

Penulis sentiasa berdepan dengan situasi ini dan ada juga dari kebanyakan rakan-rakan yang menganggap pembangkang seolah-olah suatu kumpulan yang akan merosak dan memporak-perandakan negara. Mereka tidak langsung sedar bahawa pembangkang merupakan entiti penting dalam sistem demokrasi. Penulis rasa tanggungjawab mendidik rakyat dan memperbetulkan persepsi masyarakat dalam hal ini boleh dilakukan dengan baik oleh media.

Barisan Nasional (BN) merupakan gabungan 13 parti yang diketuai UMNO. Parti-parti komponen lain adalah MCA, MIC, Gerakan, PPP, PBB, SUPP, PBS, LDP, PBRS, UPKO, SPDP, dan PRS. Pakatan Rakyat (PR) pula bukanlah sebuah parti rasmi sebagaimana BN tetapi merupakan pakatan 4 buah parti yang terdiri dari Pas, DAP, PKR, dan SNAP. Pada ketika ini kedua-dua gabungan ini bersaing dengan begitu sengit untuk mendapat kepercayaan rakyat untuk membentuk kerajaan.

Di Malaysia, terdapat 3 kerajaan. Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan. Buat masa ini pilihanraya dijalankan untuk memilih wakil rakyat bagi pembentukan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri sahaja. Pemilihan untuk wakil Kerajaan Tempatan telah dihentikan suatu masa dulu. Bagi membentuk kabinet dan menguasai kerajaan di peringkat persekutuan, sesuatu parti atau gabungan parti mestilah mengusai majoriti di Dewan Rakyat. Bagi peringkat negeri, sesebuah parti atau gabungan parti mestilah mempunyai majoriti di dalam Dewan Undangan Negeri untuk membolehkan Menteri Besar atau Ketua Menteri dilantik daripada kalangan mereka. Walaubagaimanapun, bagi kedua-dua kerajaan perlembagaan/undang tubuh negeri tidak menyebut parti tetapi individu yang mendapat sokongan majoriti.



1 comment:

  1. duit bukan dtg dari kerajaan yang memerintah, tp, duit negara dtg dari hasil negara, cukai dll...kerajaan pemerintah cuma ada kuasa untuk uruskan je..satu lagi kepercayaan yg ada dlm fikiran sesetengah rakyat..

    ReplyDelete