Thursday, July 1, 2010

Pemisahan Kuasa - Ke Arah Pentadbiran Lebih Baik


Pengumuman terbaru oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor tidak lagi memegang jawatan sebagai pengerusi pimpinan negeri dan beliau diganti oleh YB Azmin Ali manakala kekosongan yang ditinggalkan oleh YB Azmin dipertanggungjawabkan kepada Datuk Zaid Ibrahim.

Ada pandangan yang mengatakan pertukaran tersebut adalah satu kompromi politik dan ada pula mengatakan bahawa isu tersebut merupakan petanda bahawa kepimpimpinan Menteri Besar diragui oleh parti beliau sendiri. Perkara tersebut timbul selepas desas-desus bahawa sebilangan ahli dewan rakyat PKR mahukan Tan Sri Khalid berundur dari kerusi Menteri Besar. Ramai juga pihak mengatakan bahawa kini Selangor ibarat kapal yang punya dua nakhoda yang seterusnya bakal mencetuskan kekalutan besar.

Sudah adat di Malaysia, jika pihak disini menuduh pasti pihak disana akan menyangkalnya. PKR menafikan wujud usaha menjatuhkan Menteri Besar dan pertukaran tersebut bukanlah seperti yang didakwa malah mengatakan bahawa pertukaran pengerusi negeri merupakan urusan pentadbiran biasa. PKR menyatakan bahawa pentadbiran parti dan pentadbiran negeri seharusnya dikendalikan oleh pemimpin yang berbeza bagi mengelakkan pemusatan kuasa dan konflik kepentingan. Mereka mahukan Selangor memulakan pembaharuan ini dan dijadikan sebagai contoh kepada pentadbiran masa depan. Idea ini merupakan idea segar dan menarik.

Jika PKR mengatakan bahawa mereka yang memulakan gaya pentadbiran tersebut saya fikir tidak tepat kerana UMNO telah dulu melakukan perkara ini. Menteri Besar Perlis dan Terengganu bukan pengerusi perhubungan negeri namun perkara itu terjadi akibat wujudnya krisis di negeri tersebut. Jadi, perkara itu tidak membawa kepada maksud untuk mengelakkan pemusatan kuasa dan konflik kepentingan namun kedua-dua parti nampaknya berada dilandasan yang baik untuk perubahan ke arah kebaikan.

Selain itu dengan gaya pentadbiran ini, boleh memperjelaskan kepada masyarakat betapa parti dan kerajaan adalah dua entiti berbeza.


1 comment:

  1. suara orang muda.

    macam tak percaya aku kenal penulis ini.

    ReplyDelete