Monday, June 28, 2010

Ribut Dalam Cawan

Sejak PRU 12 pada 2008, kekalutan politik masih beterusan tanpa titik nohtahnya. Politik pertentangan terus-terusan membawa masyarakat dari satu babak ke satu babak dengan penuh kejutan dan dramatik.

Tamat pada semalam, sebuah parti politik yang dulunya memiliki kerusi paling banyak di dewan rakyat selesai membuat permukiman untuk persediaan pilihanraya akan datang namun bukan perkara itu yang paling hangat diperkatakan tetapi adalah isu adanya komplot untuk menjatuhkan Menteri Besar Selangor. Benar atau tidak kita akan ketahui dalam masa yang terdekat ini.

Walaubagaimanapun saya tidak akan menulis tentang sebarang andaian tentang spekulasi itu. Apa yang kita akan cuba lihat adalah impak sekiranya cubaan tersebut benar.

Imej PKR sebagai sebuah parti sekarang ini sudah begitu tercemar dengan isu keluar parti. Paling parah dengan berubahnya pentadbiran kerajaan di negeri Perak. Setelah berlakunya peristiwa tersebut, lebih ramai lagi yang seorang demi seorang pemimpinnya sama ada memegang kerusi dewan rakyat, DUN, atau pemimpin parti biasa mula meninggalkan parti. Alasannya pelbagai dan ada variasi setiap seorang.

Kini, keruh semakin gelap dan pekat. Isu menggulingkan Menteri Besar pula timbul. Daripada bual-bual kosong dengan rakan-rakan, ada yang semakin muak dan jelik dengan tingkah laku pemain politik ini sehingga ada yang mengatakan "Sudah tiada siapa yang boleh diharapkan!". Bagi rakan-rakan yang sememangnya dari dulu tidak setuju dengan parti ini mereka bagai mendapat kemenangan puas dengan berkata "Mereka memang nak gunakan rakyat sahaja". Kadang kala sudah tiada apa lagi yang boleh diperkatakan. Bak harimau sudah mula menunjukkan belangnya kerana sudah lama berpura-pura menjadi anak kucing manja.

Jika perkara ini berlaku, saya yakin dan percaya orang muda yang menjadi kekuatan parti ini pada PRU12 mula akan menjauhkan diri dari parti yang melaung-laungkan mentera reformasi yang sekarang ini nampaknya ditentang oleh orang-orang mereka sendiri.

Berebutlah sekarang dan rakyat akan meninggalkan kamu nanti!

No comments:

Post a Comment