Friday, June 18, 2010

Meraikan Tetamu, Hormati Tuan Rumah

Biar mati anak jangan mati adat

Biasa kita dengar pepatah lama ini yang mana mengingatkan kita betapa orang Melayu mementingkan adat resam. Orang Melayu dahulu terutamanya di kampung-kampung begitu mengambil berat tentang adat resam yang telah lama diamalkan, menjadi khazanah berharga buat mereka. Setibanya Islam kepada masyarakat Melayu mencetuskan asimilasi baru. Masyarakat Melayu mula meninggalkan adat resam yang bertentangan dengan ajaran Islam namun proses ini mengambil masa yang lama. Tiada lagi 'lenggang perut' dan tiada lagi 'pemujaan pantai' dan boleh dikatakan kebanyakan generasi muda tidak pernah mendengar amalan-amalan ini apatahlagi melihat upacara ini dijalankan.

Adat Pusaka Warisan Bangsa yang menunjangi budaya sesebuah bangsa memperlihatkan bagaimana ketamadunan bangsa itu terbentuk. Kali ini kita berbincang tentang tetamu dan tuan rumah.

Sudah menjadi amalan biasa kepada masyarakat Melayu meraikan tetamu yang datang berkunjung. Sesuai dengan tuntutan Islam yang menuntut tetamu dilayan dengan baik, sehinggakan meraikan tetamu dijanjikan dengan ganjaran yang cukup besar. Kita cukup sinonim dengan perkara ini.

Bagaimana dengan tetamu?

Apabila kita bertandang ke rumah orang kebiasaannya tuan rumah memberitahu kehadiran kita dialu-alukan dengan ucapan selamat dan kedantangan adalah dinanti-nantikan. Tuan rumah juga biasa berkata "Buatlah macam rumah sendiri" menggambarkan suasana mesra dan mengharapkan tetamu selesa. Apakah ini merupakan tanda bahawa tetamu boleh buat sesuka hati mereka? Tentu tidak, bukan?

Begitu juga jika datang ke negeri orang. Tetamu seharusnya menghormati tuan rumah. Jika tidak, kemana pula Melayu yang kita perjuangkan itu? Tentu tiada salahnya jika memberi sedikit penghormatan kepada tuan rumah sungguhpun dia merupakan saingan kita. Pada saya jika perkara ini berlaku, masyarakat umum akan memandang pihak penganjur telah menjangkau satu ketamadunan politik baru yang darjatnya jauh lebih tinggi dari politik persengketaan. Mungkin juga masyarakat percaya bahawa keikhlasan yang dipamerkan adalah satu usaha murni untuk bersama-sama antara kedua-dua kerajaan untuk kepentingan rakyat dan bukannya untuk meraih sokongan mereka.

Seharusnya masyarakat kita tahu santun susila, adat bertandang ke rumah orang. Perkara yang disebutkan ini bukanlah teguran tapi satu peringatan bersama untuk semua. Masyarakat kita seakan lupa cara menghormati orang lain kerana persaingan dalam mencapai sesuatu tujuan. Kita menghalalkan semua perkara dan membelakangkan isu moral dan kemasyarakatan.

Budi Bahasa Budaya Kita


No comments:

Post a Comment