Saturday, May 22, 2010

Sibu Buat Kejutan - Amaran Awal Pilihanraya Negeri


Keputusan Pilihanraya Kecil Sibu pada 16 Mei lalu menimbulkan pelbagai reaksi. Pada pihak Barisan Nasional tidak banyak yang diperkatakan kecuali tentang perlunya kajian tentang kekalahan. Mencari di mana silapnya adalah penting untuk menyusun strategi kempen pada masa depan. Pakatan Rakyat pula kebanyakannya melahirkan rasa terkejut namun gembira dengan keputusan yang agak lewat diumumkan itu. Keputusan rasmi hanya diumumkan lebih kurang jam 11 malam tersebut.

Kita sedia tahu bahawa Sarawak akan menghadapi Pilihanraya Negeri dalam masa terdekat ini dan ada yang menjangkakan akan diadakan pada penghujung tahun ini namun semuanya terletak pada keputusan Ketua Menteri Sarawak yang popular itu untuk memohon pembubaran dewan. Pentingnya Sibu kepada parti bertanding adalah sebagai gelanggang pemanas badan sebelum bersingsing lengan dalam PRN nanti dan nampak gayanya Pakatan Rakyat sudah memberi gambaran awal bahawa saingan hebat akan berlaku seperti mana Chelsea dan Man United terpaksa berjuang sehingga ke perlawanan terakhir untuk menentukan siapa yang akan menggenggam trofi juara liga premier.

Ada suara dari kalangan pemimpin Pakatan Rakyat mengatakan bahawa Tsunami Politik Semenanjung telah sampai ke Sarawak namun biasalah kenyataan-kenyataan retorik seperti inilah yang membawa harapan penyokong dan kadang kala boleh memancing undi golongan atas pagar. Oleh sebab itu serangan balas harus dilakukan, seperti biasa kedengaranlah perkataan-perkataan seperti terdesak, pengkhianat, kehabisan modal, dan penipu atau pembohong. Perkara ini bukan berlaku di satu pihak sahaja tetapi tidak mengenal parti mana sekalipun. Perang psikologi ini sangat penting.

Kerana istimewanya Sibu kita cuba lihat bagaimana DAP boleh memenangi PRK Sibu. Pertamanya kita jengah polarisasi kaum pengundi di Sibu. Daripada 54,695 pengundi berdaftar 66% pengundi adalah berbangsa Cina, Iban 22.5%, Melayu Melanau 10.5%, dan selebihnya adalah kaum-kaum lain. Perlunya kita meneliti perkara ini kerana sentimen pengundian adalah berbeza mengikut kaum. Kemenangan DAP dikabarkan adalah atas undi Cina dan Melayu Melanau. Berbanding dengan PRU 2008, didapati ada peralihan sokongan kepada DAP dari BN. Bagi pengundi Cina mungkin boleh kita jelaskan buat masa ini sokongan mereka masih kepada pembangkang namun bagi Melayu Melanau mungkin ada sesuatu isu yang menyebabkan mereka memilih untuk mengalihkan sokongan.

Menurut Pengasas Zentrum Future Studies, Dr Abu Hassan Hasbullah pula, keajaiban yang berlaku di Sibu lebih banyak dipengaruhi oleh kebangkitan pengundi muda yang liberal. Sememangnya pengundi muda dikatakan sebagai pengundi yang tidak terikat kepada mana-mana parti tetapi akan memberikan undi kepada parti atau individu berdasarkan kepada keadaan semasa. Kebanyakan mereka juga tidak menjadi ahli kepada mana-mana parti. Dr Abu Hassan juga menegaskan "Dalam kes Sibu, pengundi mula berfikiran, apa salah menerima mesej BN ketika kempen tetapi relatif untuk memilih PR kerana percaturan untuk pilih korupsi, kekayaan atau anti korupsi dan keamanan, di sinilah sikap liberal relatif ini amat baik kerana, bagi saya, ia dari pemikiran Islam". Pemuda Baru melihat bahawa pengaruh PAS dalam perubahan pemikiran ini adalah signifikan.

Walaubagaimanapun, setiap pilihanraya ada ceritanya dan berbeza pula pemenangnya. Kalah di Sibu buat BN bukan beerti akan tumpas di PRN nanti dan begitulah sebaliknya kepada PR. Kepada sesiapa yang sebelum ini berfikiran bahawa kejayaan BN di Hulu Selangor memberi jalan mudah buat BN di Sibu akan terfikir bahawa begitu uniknya dan pragmatisnya politik negara kita selepas PRU12. Bagi Pemuda Baru, ini memberi banyak kebaikan kepada rakyat kerana parti politik harus bekerja keras untuk mendapat kepercayaan rakyat.

Ucapan selamat buat dunia politik Malaysia!

2 comments: