Sunday, September 26, 2010

Orang Muda dan PKR

Selamat Hari Raya Aildilfitri, Maaf Zahir dan Batin!!..

Kita sudah berada lebih dari separuh bulan Syawal namun kemeriahan masih terasa dengan banyaknya rumah terbuka disini sana. Dengan itu juga, semakin jauh kita meninggalkan Ramadhan yang penuh berkat untuk tahun 1431 Hijrah. Dalam pada itu juga kemeriahan Syawal dihangatkan dengan proses pemilihan pimpinan PKR yang sedang berlangsung.

Pertama sekali, diucapkan tahniah kepada PKR kerana berjaya memulakan satu perubahan yang boleh dijadikan rujukan untuk sebuah parti politik dalam memilih kepimpinan. Saya tidak katakan sebagai contoh untuk diikuti kerana keberkesannya masih dalam peringkat percubaan namun dari segi prinsip demokrasinya, PKR didepan berbanding yang lain. Konsep seorang ahli satu undi dapat mengurangkan kemungkinannya berlaku sogokan dan peluang ahli biasa memilih pemimpin tertinggi mereka belum wujud lagi sebelum ini dalam mana-mana parti politik. Pemilihan kali ini penting bagi PKR kerana merupakan pemilihan bagi menentukan jentera penggerak bagi mengemudi usaha mereka bersama rakan Pakatan yang lain menuju ke Putrajaya.

Pada ketika artikel ini ditulis, pemilihan peringkat cabang(bahagian) sedang rancak berlangsung. Perlumbaan yang paling mendapat perhatian adalah pertandingan bagi merebut kerusi Timbalan Presiden yang dikosongkan oleh penyandangnya, YB Senator Dr Syed Husin Ali yang mengatakan sudah tiba masanya kerusi berkenaan diisi oleh tenaga yang lebih muda. Ada pendapat yang mengatakan bahawa sepatutnya beliau tidak berundur sebelum PRU13 bagi mengelakkan berlakunya keretakan dalam PKR, namun setiap keputusan pastinya telah diteliti sebaiknya oleh beliau sendiri.

Setakat ini juga, terdapat nama-nama besar yang tewas dalam pertandingan di peringkat cabang seperti Mustaffa Kamil Ayub yang tewas dalam perebutan Ketua Cabang Pasir Salak namun dicalonkan oleh cabang berkenaan untuk jawatan Timbalan Presiden oleh cabangnya itu. Tidak ketinggalan Exco Selangor, Elizabeth Wong tewas di Petaling Jaya Utara manakala Ahli Parlimen Teluk Kemang gagal merampas kerusi Ketua Cabang dari penyandangnya. Keputusan ini merupakan satu perkembangan yang menarik untuk diperbincangkan.

Namun apa yang lebih menarik minat saya adalah berkaitan dengan Angkatan Muda Keadilan. Bukanlah calon yang menjadi tarikan tetapi visi dan isu yang dibawa oleh calon-calon yang menyatakan kesediaan untuk bertanding itu merupakan satu pendekatan yang baik. Mereka cuba membawa isu yang dekat dan rapat dengan golongan muda ketika ini contohnya, keupayaan pemilikan rumah(hartanah), masalah muflis, pinjaman pelajaran dan peluang pekerjaan. Usaha untuk membawa isu ini adalah satu strategi politik yang baik kerana boleh membawa golongan rasa terpanggil untuk bersama-sama memperjuangkan isu tersebut dan seterusnya mendapat sokongan politik dari golongan muda. Pendekatan ini merupakan satu cabaran besar buat pemuda Barisan Nasional yang nampaknya belum lagi serius memikirkan masalah golongan muda ketika ini.

Golongan muda ketika ini berdepan dengan pelbagai isu terutama yang berkaitan dengan keperluan hidup. Bagi mereka yang baru mula bekerja, untuk memulakan hidup sebagai seorang dewasa ketika ini begitu mencabar kerana kos hidup yang begitu tinggi. Bagi graduan, selesai saja menamatkan pengajian mereka sudah punya tanggungan hutang pinjaman pelajaran, maka harus mencari pekerjaan secepat mungkin bagi mengelakkan tertunggaknya hutang yang bertambah. Mereka yang terus sahaja terjun ke dunia pekerjaan selepas tamat sekolah menengah atau sijil, mereka juga menghadapi masalah kerana pendapatan yang rendah. Seterusnya melangkah ke ambang perkahwinan yang juga memerlukan belanja yang besar dan kebanyakkan golongan muda terpaksa membuat pinjaman untuk melangsungkan perkahwinan. Terdapat sumber yang mengatakan, setiap tahun terdapat sehingga 30,000 golongan muda yang diisytiharkan muflis kerana hutang bank, kad kredit, dan perumahan.

Golongan muda yang pertengahan pula menghadapi masalah bagi mengembangkan perniagaan, pendapatan yang semakin menguncup kerana tanggungan yang bertambah, kenaikan harga barang keperluan, dan banyak lagi. Kebanyakan masalah ini adalah berkaitan dengan kos hidup individu dan keluarga yang tentunya berkait rapat dengan pengurusan ekonomi negara. Setiap keputusan yang dibuat kerajaan bakal memberi impak kepada masyarakat dan pastinya golongan bawahan dan pertengahan akan paling terkesan. Saya secara peribadi saya kurang bersetuju dengan usaha ketika ini untuk melaksanakan gaji minima kerana pelbagai faktor. Jika perkara ini mahu dilaksanakan, satu kajian mendalam perlu dilakukan kerana merupakan satu tindakan yang mungkin mendatangkan kerugian kepada kaum pekerja pada masa depan. Jika berkesempatan isu ini akan saya bincangkan pada masa akan datang.

Isu-isu yang dekat dengan golongan muda akan menarik golongan muda kepada pejuang-pejuang isu tersebut namun apa yang dihasratkan harus dikotakan. Itulah yang paling utama kerana orang muda mahukan hasilnya, bukan janji yang ditabur.


No comments:

Post a Comment