Wednesday, July 7, 2010

Benarkah Kerajaan Tak Buat Apa-apa Untuk Rakyat?

Masyarakat Malaysia semakin kritis terhadap segenap aspek kehidupan. Sesuai dengan perubahan gaya hidup dan peningkatan kualiti perkhidmatan yang wujud, masyarakat Malaysia sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk mereka. Selaras dengan perkembangan ini, tuntutan kepada perkhidmatan dan kemudahan semakin meningkat.

Di Malaysia kebanyakan perkhidmatan dan kemudahan adalah berkaitan dengan kerajaan dan nampaknya kerajaan yang sedia ada terus mahukan senario ini berterusan untuk mengekalkan kebergantungan rakyat kepada kerajaan. Mungkin ada pertimbangan yang baik untuk diteruskan namun pada saya - dengan perubahan sosiologi masyarakat ini - boleh memberi kesan negatif kepada kerajaan. Kegagalan memberikan kemudahan dan perkhidmatan yang diperlukan akan menyebabkan rasa kurang senang kepada kerajaan.

Ketika ini, sudah ada yang berkata "Kerajaan tak buat apa-apa untuk rakyat". Benarkah begitu?

Cuba kita lihat;

1. Seorang ibu yang mahu melahirkan anak di hospital kerajaan - Perkhidmatan doktor, ubatan, dan segalanya di hospital menggunakan bantuan kewangan dari kerajaan.

2. Anak yang baru dilahirkan, disyaratkan untuk membuat suntikan pelalian - Percuma? Tentunya bantuan kerajaan.

3. Bayi sudah menjadi kanak-kanak dan perlu ke sekolah. Belajar di sekolah bantuan kerajaan hanya memerlukan bayaran yuran yang minimum - Peringkat rendah 6 tahun, menengah 5 tahun.

4. Pengajian peringkat tertiari. Pelbagai jenis pengajian disediakan dari Institut Kemahiran sehinggalah ke peringkat Doktor Falsafah malah ada juga yang mendapat tajaan untuk ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran.

5. Untuk kehidupan seharian, pelbagai subsidi dari kerajaan dari beras sehinggalah ke bahan api untuk kenderaan.

6. Bagi rakyat yang kurang berkemampuan, disediakan juga pelbagai bantuan termasuklah bantuan kebajikan, projek perumahan dan bantuan peningkatan ekonomi.

7. Dibawah projek pembangunan pula, pelbagai usaha dilakukan bagi menaiktaraf ekonomi masyarakat terutama di kawasan luar bandar dengan bantuan projek pertanian, perlancongan, IKS dan pelbagai lagi.

8. Belum lagi disenaraikan kemudahan asas yang disediakan oleh kerajaan seperti jalanraya, jambatan, elektrik, bekalan air, dan lain-lain.

Perkara-perkara ini hanya merupakan sebahagian dari usaha-usaha kerajaan. Jadi untuk mengatakan pihak kerajaan tidak melakukan apa-apa untuk rakyat sama sekali tidak benar. Namun sekali lagi, suka diingatkan rakyat semakin memilih kerana mereka mahukan yang terbaik. Bukan mereka tidak mengenangbudi tetapi mereka merasakan adalah menjadi hak mereka untuk memilih siapa yang lebih layak menjadi kerajaan dan memberi perkhidmatan kepada mereka. Ini merupakan tanda bahawa pemikiran politik rakyat semakin matang.

Jadi mungkin sudah tiba masanya pihak kerajaan bertindak membuka peluang kepada pihak lain untuk menyediakan perkhidmatan daripada menjadi penyedia perkhidmatan itu sendiri. Kita sedia maklum, persaingan penyedia perkhidmatan akan menguntungkan pengguna sepertimana persaingan Maxis, Celcom, Digi dan lain-lain. Pada masa depan kita akan dapat menikmati perkhidmatan yang lebih berkualiti dengan harga yang lebih murah.

2 comments:

  1. yg ni aku suke..
    buka pluang perkhidmatan kpd entiti lain..
    no more monopoly..
    barulah idup ade pilihan..
    botak..

    ReplyDelete
  2. well done....teruskan menulis..kupaslah setiap isu dari sudut positif. fikiran rakyat semakin matang..tau menilai yg mane kaca, yg mane permata walau berlian di depan mata

    ReplyDelete