Wednesday, April 28, 2010

Kalah dan Menang

Keputusan Pilihanraya Kecil Hulu Selangor kita sudah tahu, tetapi macam biasalah pada pihak yang kurang mendapat undi akan membuat andaian dan kajian tentang kekalahannya. Lebih menyedihkan banyak episod menuding jari malah juga dipihak yang menang. Pihak yang berjaya menempatkan calonnya di Dewan Rakyat, boleh tersenyum lebar hasil penat lelah berkempen 8 hari 8 malam.

Pertamanya, tahniah buat P. Kamalanathan dari BN yang berjaya dipilih oleh kuasa majoriti sebagai wakil rakyat bagi Parlimen Hulu Selangor. Buat Datuk Zaid Ibrahim, sebagai seorang tokoh yang mendokong demokrasi tulen dan keadilan sejagat saya percaya Malaysia memerlukan idea dan tenaga beliau.

Menang dan kalah dalam sesebuah pilihanraya boleh dilihat dari pelbagai perspektif. Saya tidak mahu membuat analisis sokongan pengundi kerana banyak pihak telah membuat analisis tentang pilihanraya ini. Antara yang menarik di becok.blogspot.com, bolehlah terus ke halaman ini untuk analisis tersebut. Disini kita bercakap tentang imej. Mendapat undi terbanyak juga kadangkala bukan menandakan kemenangan. Mengapa? Menang undi di sesebuah pilihanraya kadang kala merosakkan imej sesebuah parti dan calon di luar kawasan pengundian dek cara kempen yang melampau.

Seorang rakan berkata kepada saya, pembangkang yang dulu menyerang dan mengkritik BN kerana calon tidak bersih sekarang terpaksa mencalonkan seseorang moralnya diperkatakan kerana calon itu popular dan berpotensi untuk menang. Saya yakin beliau cuba memberitahu bahawa pembangkang tidak boleh dipercayai kata-katanya. Adakah beliau cuba memberitahu BN adalah sebaliknya? Mereka adalah politikawan yang mana harus punya keupayaan bercakap lain pada pagi dan lain pada petangnya. Jika tidak masakan seorang tokoh politik besar berkata “Dalam perang,cinta, dan politik semuanya dibolehkan”.

Kita lihat perkara yang timbul dipermukaan sepanjang kempen. Mulakan dengan calon-calon bertanding.

Calon BN berjaya memperlihatkan diri kepada umum bahawa beliau seorang yang mempunyai cara komunikasi dan perhubungan awam yang baik. Kredit kepada beliau kerana Bahasa Melayu beliau baik, dan kemahiran ini juga boleh menimbulkan rasa senang pengundi Melayu kepada beliau. Beliau juga kelihatan tidak menyerang peribadi calon lawan. Urusan itu dilakukan oleh pihak lain.

Calon PKR juga membuat langkah berani dan begitu signifikan dengan mengakui tuduhan-tuduhan pihak lawan dengan menyatakan itu merupakan kesalahan lampau. Beliau telah memperlihatkan imej yang begitu lutsinar yang tidak mungkin dapat dilakukan oleh kebanyakan politikawan. Langkah beliau ini mengukuhkan jenama beliau sendiri tanpa perlu bergantung kepada jenama PR yang tentunya tidak begitu popular ketika ini terutamanya PKR.

Kedua-dua calon bebas yang menarik diri, maaf saya katakan imej mereka tercalar teruk.

Parti bertanding...

Di pihak Barisan Nasional, masyarakat sedar bahawa BN memberikan tumpuan penuh kepada pilihanraya kali ini. BN kelihatan bersungguh-sungguh benar untuk menang dalam pilihanraya kali ini. Kesungguhan ini merupakan satu yang baik dan satu usaha yang boleh dipuji namun dalam keterujaan itu, beberapa tindakan yang merosakkan imej BN secara umum harus diambil perhatian. Kemunculan pelbagai projek dan janji membuatkan masyarakat bercakap-cakap dan ada yang berharap ada PRK ditempat mereka juga. Apapun kemenangan memperkukuhkan jenama BN buat masa ini.

PKR! Semakin hari semakin kelabu dan kusut wajah parti ini. Sepanjang tempoh kempen Pesta Keluar Parti berlangsung dengan begitu meriah sekali. PKR perlu segera memperbaiki hal ini dengan membuat program pengukuhan parti kerana ahli sudah seperti anak ayam kehilangan induk. Biar apapun alasan dan sebab yang diberikan, keadaan ini perlu diperbaiki kerana hanya segelintir yang mahu mencari dan percaya bahan dari pelbagai sumber. Bagi yang hanya menonton tv dan membaca surat khabar tentunya tergambar bahawa PKR hampir berkecai. Walaubagaimanapun, kejayaan PKR menidakkan undi kumulatif majoriti 6000 dari ketiga-tiga DUN di bawah Parlimen Hulu Selangor pada PRU12 juga merupakan kemenangan yang boleh diraikan.

Tahniah kepada yang menang dan kalah.
Takziah kepada yang kalah dan menang.

1 comment:

  1. tu la..dorang berlakon nmpak sgt la.. rilex2 suda..

    ReplyDelete