Thursday, April 15, 2010

Pra Kempen Hulu Selangor - BN Ketinggalan

Cuaca panas yang melanda negara ketika ini tak mungkin dapat menandingi panas di Hulu Selangor. Penamaan calon akan diadakan pada 17 April manakala hari pembuangan undi pada 25 April. Kehangatan mula terasa apabila kedua-dua pemimpin dari kedua-dua pihak mula mengadakan majlis-majlis pertemuan dengan masyarakat setempat untuk meninjau bagi mendapatkan gambaran awal tentang sentimen masyarakat Hulu Selangor ketika ini sambil menyentuh jiwa mereka dengan harapan mendapat undi. Tak perlu pertikaikan apa-apa kerana mereka memang ahli politik.

Macam biasalah, pelbagai suara dan pandangan yang kedengaran sebelum seseorang calon ditetapkan tak kiralah di pihak mana namun perkara penting adalah bagaimana parti menguruskan pandangan-pandangan ini kerana tentunya akan memberi kesan kepada persepsi rakyat. Bagaimana? Mari kita tengok siapa yang kena...

Di pihak BN, pada mulanya parti paling dominannya UMNO terutama bahagian Hulu Selangor telah menyatakan hasrat untuk bertanding. Rakan mereka MIC juga berminat untuk mempertahankan kerusi yang telah lama menjadi milik mereka sebelum dirampas oleh calon PKR pada Pilhanraya Umum ke-12. Beberapa hari isu ini menjadi perbualan masyarakat namun dengan bayangan awal oleh Timbalan Presiden UMNO bahawa BN mungkin akan calon MIC, ahli parti mula akur kerana pada ketika ini perpaduan dalam parti dan taat setia penting dalam menghadapi lawan yang telah menubuhkan kerajaan di Selangor dua tahun lepas. Ini merupakan sesuatu yang baik. Pengesahan sendiri tentang ketetapan berkenaan dibuat oleh Pengerusi BN meredakan ketegangan, tenang seperti selepas hujan .

PR pula macam mana? Dari awal pemimpin mereka telah menyatakan persetujuan untuk PKR meletakkan calon di Hulu Selangor. Tiada tuntutan dari PAS sepertimana berlaku sebelumnya. Situasi ini kelihatannya memberi kelegaan kepada penyokong PR. Tiada siapa bercakap, mungkin ada juga tak berpuas hati tetapi kerana tiada pemimpin yang bersuara tentang ini maka dianggap sebagai keputusan bersama. Tiada kredit yang tinggi kepada PR pada tahap ini kerana BN juga telah menetapkan pemimpin MIC sebagai calon namun lebihnya PR tidak berlaku perbalahan awal.

Kembali kepada BN..
Sayangnya tenang tak lama, ribut kembali mengambil tempat. Bukan UMNO tak mahu beralah tapi isu lain pula yang timbul. Isunya, pemimpin MIC yang mana layak dicalonkan dan bertanding dengan logo dacing. Hangat di media mengatakan bahawa UMNO tidak menyokong pemimpin yang dikatakan dicalonkan oleh MIC. Kini perbahasan hangat adalah antara orang muda dan orang lama. Seperti yang dilaporkan portal Malaysiakini, Pengerusi Pemuda BN mengatakan masyarakat Hulu Selangor mahukan calon muda kali ini menjawab kepada desakan dari 18 Ketua Bahagian MIC Selangor yang mahukan pengesahan pemimpin no-2 mereka sebagai calon BN. Pertelingkahan ini gambaran yang tidak baik kerana masyarakat memandang komponen BN tidak sepakat. Walau apa sekalipun, kita tunggu nama calonnya nanti.

PR?
Ketika PR telah menamakan Dato' Zaid Ibrahim sebagai calon mereka, pertikaian dalam BN belum selesai. Masyarakat melihat pengurusan PR tampak lebih teratur dan bergaya kali ini. Mungkin kerana mereka merancang rapi, tahu akan PRK kali ini bukan sesuatu yang mudah dan keputusan kali ini boleh dikatakan sebagai petunjuk penerimaan rakyat Selangor kepada kepimpinan Tan Sri Khalid. Apa pun, mereka berjaya menempatkan diri di depan BN dalam persaingan awal ini.

Pra Kempen Hulu Selangor
BN 0 - 1 PR

1 comment: