Wednesday, April 14, 2010

Setahun Jagung

Setahun Jagung! Mungkin biasa kita mendengar peribahasa ini digunakan oleh seseorang yang mana tujuan tidak lain untuk memperlekehkan dan merendahkan keupayaan orang yang lebih muda. Bagi orang bergiat dalam bidang pertanian tentunya tahu pada masa ini jagung tidak lagi perlu pada masa yang bertahun untuk matang dan membuahkan hasil. Dalam masa setahun jagung sudah boleh ditanam 4 kali. Selaras dengan perubahan maksud kepada peribahasa ini tersasar dan mungkin juga sudah tidak relevan sekarang. Peribahasa yang membawa konotasi negatif ini sentiasa dilemparkan kepada golongan belia oleh golongan yang merasakan diri mereka sendiri mempunyai lebih keupayaan. Adakah ini benar atau prejudis terhadap belia?

Saya masih ingat pesanan dari orang yang saya anggap sebagai mentor saya yang mengatakan, "Ilmu boleh dicari dimana-mana tapi pengalaman mesti dilalui". Saya percaya kepada pesanan ini seterusnya membawa kepada rasa hormat yang tinggi saya kepada generasi yang lebih berpengalaman tapi sekali lagi sejauh mana kebenaran apa yang diperkatakan ini? Saya percaya bahawa jelas dari ungkapan tersebut beliau memberitahu dalam dunia siber tanpa sempadan serba canggih hari ini tiada lagi kekangan capaian kepada sebarang ilmu. Bagaimana pula dengan pengalaman? Ya, saya setuju pengalaman perlu kita lalui tetapi tidak bolehkah kita belajar dari pengalaman orang lain yang pasti mengajar kita sesuatu? Sesuatu yang baik untuk difikirkan tetapi suka saya jelaskan kesan daripada pengalaman yang dilalui sendiri berbanding pengalaman yang dikongsi bersama tentunya berbeza...

Berbalik kepada mudahnya kebolehcapaian ilmu pada masa kini. Dengan wujudnya kepelbagaian sumber ilmu, tiada siapa dengan mudah boleh mengatakan ketinggian ilmu seiring dengan usia seseorang. Jika kita masih berada pada era surat khabar dan radio merupakan media yang berpengaruh dulu, kita boleh dengan yakin berkata Ya! namun tidak lagi. Dunia berubah dengan pantas dan sesiapa yang leka akan dihanyutkan dan mungkin tenggelam terus dalam gelombang globalisasi yang telah merapatkan jurang hubungan yang dipisahkan oleh benua dan mendekatkan seseorang dengan informasi segera yang boleh diperolehi dengan semudah satu klik.

Perasaan prejudis dan tidak percaya kepada keupayaan belia masih berakar umbi dalam masyarakat kita pada masa ini. Saya tertarik dengan tulisan Norizan Sharif dalam bukunya Tunggu Apa Lagi? tentang betapa beliau tidak bersetuju dengan tindakan sesetengah ahli sebuah parti politik di Malaysia ini memperlekeh dan memperkecilkan seorang belia yang menyatakan hasrat untuk bertanding jawatan kedua tertinggi dalam parti. Tidak sukar kita memahami perkara ini kerana suasana ini berlaku dalam setiap organisasi bahkan begitu ketara dalam organisasi pekerjaan. Idea pekerja-pekerja senior selalu kedengaran lebih baik kerana usia penyampainya, bukan kerana hebatnya idea itu malahan kadangkala pandangan pekerja-pekerja golongan belia dianggap tidak relevan dengan anggapan tidak sesuai kerana sudah selesa dengan amalan lama juga kerana kononnya idea tersebut tidak matang.

Situasi ini tidak lain hanyalah penafian dengan melakukan penghakisan kepercayaan dan kredibiliti bagi menggagalkan suburnya persaingan sihat. Persaingan dalam bentuk ini boleh meningkatkan kecekapan, produktiviti, proses penyampaian , dan imej organisasi kepada pelanggan. Namun dengan adanya budaya tidak sihat dan jauh terkebelakang ini tidak memungkinkan masyarakat keluar dari kerangka lama yang melemahkan dan meruntuhkan aset yang seharusnya menjadi kekuatan kita. Senario ini pada pandangan saya bermula dari sistem pendidikan kita yang tidak menggalakkan untuk lahirnya produk-produk yang bersiap sedia dengan cabaran dunia masa kini. Tahap paling kritikal adalah pada peringkat pengajian tinggi kerana pada masa inilah senjata-senjata perlu diperlengkapkan kepada produk-produk ini sebelum menghadapi sepak terajang dalam dunia sebenar namun sistem pendidikan kita masih terarah kepada sistem berasaskan peperiksaan. Perkara ini akan saya ulas lebih lanjut dalam 'posting' akan datang.

Ketika ini Malaysia akan menghadapi 2 pilihanraya kecil , satu di Semenanjung iaitu Parlimen Hulu Selangor manakala Parlimen Bandar Sibu di Sarawak. Kedua-dua pilihanraya kecil kali ini tidak menimbulkan rasa tidak enak kepada saya kerana bukannya terpaksa diadakan atas sebab perletakan jawatan oleh wakil rakyat tetapi sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Dalam cakap-cakap sebelum penamaan calon oleh Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, pelbagai isu yang timbul menarik minat pelbagai pihak untuk memberikan pandangan namun keutamaan bagi kedua-dua organisasi politik ini adalah kemenangan.

Terbaru pemuda BN mahukan calon pemuda diletakan sebagai calon BN di Hulu Selangor yang pada saya ada asasnya bagi mengimbangi pengaruh PR ketika ini yang kelihatan sedang menjuari perjuangan dan aspirasi golongan muda. Tidak salah meletakkan calon yang berpengalaman tapi biarlah cara berfikir dan cara bekerja wakil rakyat tersebut diterima golongan muda. Orang kata "Biar tua asalkan jiwa muda!". Strategi ini penting untuk kedua-dua pihak yang mahu menempatkan pemimpin mereka di Dewan Rakyat, setidak-tidaknya untuk memenangi hati pengundi majoriti pada Pilihanaraya Umum yang akan datang.

Dalam menyusun strategi bagi merapatkan pengundi-pengundi muda ini, keupayaan media baru yang mempunyai pengaruh yang besar kepada mereka harus digunakan dengan sebaik mungkin. Parti dan individu yang berjaya membawa isu dan idea yang menarik minat mereka akan menjadi pilihan untuk diberi amanah menubuhkan kerajaan. Sesiapa yang gagal bersedialah untuk menjadi pembangkang, samaada di peringkat persekutuan mahupun di negeri. Bersangkutan dengan ini juga, ada suara-suara sumbang yang mengatakan golongan muda masih mentah dan sekali lagi Setahun Jagung menyebabkan mereka mudah terpengaruh dengan pembohongan. Sekali lagi suka saya ingatkan golongan muda lebih berinformasi dalam hal ini kerana mereka dekat dengan akses. Mereka tidak lagi menelan apa saja yang dihidangkan kepada mereka kerana juadah mereka telah pelbagai, maka mereka berhak memilih yang berkualiti.

Saya optimis bahawa negara kita bakal mewujudkan persekitaran yang sedia mengetengahkan suara golongan belia supaya idea-idea baru ini dapat memperbaharui wajah dan imej Malaysia. Perdana Menteri telah mengisyaratkan bahawa kita harus bergerak kepada ekonomi berasaskan inovasi sekiranya mahu keluar dari kelompok negara berpendapatan sederhana dan melonjak jauh menjadi negara berpendapatan tinggi. Kita perlu membudayakan ilmu dan bersedia untuk berfikiran kritis. Tenaga dan idea genarasi baru merupakan aset terpenting dalam usaha mengoptimumkan keupayaan modal insan yang sedia ada. Memperkecil dan memperlekehkan kebolehan golongan belia akan terus menyempitkan haluan kita dan berseleraknya batu penghalang dalam usaha kita mencapai tahap negara maju yang kita impikan. Cabaran begitu besar, beban begitu berat yang bakal muncul.

Ayuh Belia Malaysia... Kita harus buktikan sesuatu!!!

No comments:

Post a Comment